periodisme, Uncategorized

Teories polifòniques i altres aproximacions metòdiques


Un discurs de mètodeAhir, al taller de Reportatge social i polític, Batista ens va donar tres elements metodològics per a elaborar-ne un. Mentre transcorria l’explicació, jo anava pensant: ¿Els compleix el meu reportatge?¿Es podran aplicar els paràmetres d’un reportatge social i polític a “això que estic fent”? Vegem-les:

1)Teoria de la Polifonia de Fons: Fantàstic! intentarem que les veus que tenim al cap acordin amb consonància.Ara bé, com ho fem? Potser a través de:

2)Descripció d’espais: Allà on passa la cosa, l’escenari, els topois. Sembla que això ja ho estem fent, val. Aquí Batista va dir que podíem deixar anar la vena literària. Encara que crec que he optat per fer-la sonar alhora d’ ajustar “les veus en polifonia”.

i 3)El temps i la teoria del triple present: mmmm! com m’agrada! ell la va explicar amb una metàfora seva. Deia que, com qui viatja amb tren i mira per la finestreta:

-enrera: el paisatge de “perquè està passant el que està passant”(present
passat)
-Davant: el paisatge “d’allò que passa”. Si entrem en algun túnel, podrem fins i tot, veure la nostra imatge reflectida al vidre (present present) .
-Énllà: el paisatge que intuïm en la llunyania. És a dir, quines coses
poden arribar a passar (present futur) .

Pel que fa a la meva reflexió, crec que seguiré els seus paràmetres. Em va semblar un professional amb criteri, si més no metodològic. I això és el que em fa falta ara per anar més segura amb el meu escrit. Comencem:

a) Faig referència al paisatge Present Passat? Sí. Es tracta de l’escenari que he considerat causalment anterior a la percepció actual del tema. La concepció clàssica de l’intel.lectual. Ho he il.lustrat fent un incís al compromís d’Emile Zolà amb l’affaire Dreyfus.

b)Faig referència al paisatge del Present Present? . De forma més o menys literària he intentat esbossar el panorama actual, que és el nucli del reportatge LA FIGURA DE L’INTEL.LECTUAL ALS MITJANS. D’aquesta manera, el tema es percep com una evolució del seu passat més immediat (relació causal amb el Present passat)

c)Faig referència al paisatge del Present Futur? Estamos trabajando en ello! 😉

Fins aviat. Adjunto un link on trobareu més dades sobre zolà. M’agraden les il.lustracions d’època, la manera com els mitjans es feien eco de l’acció Zolà.

Estàndard

Deixa un comentari

