estètica de la fotografia

Al voltant de Cap a Amèrica de Susan Sontag




Show must go on

Parlar dels Estats Units és parlar d’una nació, d’una realitat, formada per immigrants. Oscar Handlin a la seva obra “Els desarrelats” deia que “Tenia la intenció d’escriure una història dels immigrants a Amèrica. Perquè va descobrir que “que els immigrants eren la història d’Amèrica.” Els habitants en són molt conscients d’aquesta procedència. Aquest és un discurs molt assumit i ben viu encara. Anem a veure Amèrica?

Cap enrere. Al segle XIX Amèrica del Nord és un territori pobre en un sol aspecte. Els pobladors. Qualsevol veu hi fa eco. Amb prou feines hi ha escampats un milió d’indis i els descendents dels primers colons anglesos. Per tota la resta, la terra de la llet i la mel. Mentretant, la industrialització irromp amb força a Europa i no triga a fer presència a Amèrica. Però mentre que a Europa la nova maquinària substituïa als treballadors, els EUA es necessita més mà d’obra. Europa vessa, Europa la fàbrica dels miserables.

Hi ha una altra manera de viure! Correm cap a Amèrica! Amèrica era en boca de tothom, començava a néixer el somni americà i una aquella veueta megafònica pregonava el Nou Món, la terra de les oportunitats, el mite de la terra deshabitada. El mite d’Amèrica començava a arrelar amb força en les consciències d’arreu. El nom d’Amèrica, oferia oportunitats, una nova vida, un tornar a començar. La història d’Amèrica s’escriu, cas a cas, de ciutadans europeus que fan reset.

A Europa s’acaba la partida? Porteu més monedes, la vostra força de treball i Try again. Tornar a començar…. quantes vegades devia pensar això Maryna. Està cansada, molt cansada. De la dura batalla contra el tifus, de la causa independentista polonesa, de les ignomínies de la ocupació russa. Està cansada de l’asfixia intel·lectual que pateix al seu país, de la vigilància de la policia, de les enveges dels dramaturgs mediocres. Però sobretot cansada d’actuar. Estava perdent la seva passió per viure…a l’escena. Rimmel desfent-se a la cara. Volia escapar d’allò que era, el seu nom públic a Polònia. Per fer-ho hauria de desfer-se del símbol més fort del seu món de cultura, l’expressió i el vehicle bàsic del seu cansament: la llengua, el polonès.

A Amèrica començaria de nou, es crearia un món a mida. Però ella no és com la resta d’emigrants que van cap a Amèrica. Ella és una diva, amb seguici i seients tous de primera classe. I des de la comoditat del glamour és més senzill imaginar utopies pihippies, que treballar per poder-les continuar imaginant. A Amèrica els començaments fan pujada per tothom.

S’han acabat les monedes? Torna-ho a intentar. Des del paràgraf 0. Cal mà d’obra per fer la història d’un país que tot just comença a escriure’s com s’escriu un gran espectacle: Passin i vegin! L’actriu de Sontag ha hagut de marxar de Polònia per patir les estrebades d’una muntanya … russa. Maryna va al davant, agafada a la barra de ferro, el seu art, la seva assegurança de vida, la seva força de treball. L’èxit i el fracàs van al vagó del darrere. Un nou vehicle per l’expressió bàsica de la voluntat de construcció. Anar cap a Amèrica és fer via. Vegem com s’allargassa, es desembolica i s’aplana el carril de la muntanya russa. Veiem la via que travessa Amèrica. Tot comença per saber dir “come on!” en Anglès nul o anglès macarrònic o anglès amb accent polonès o anglès amb accent de comptessa polonesa-amb xiuaua-glam. Julieta i Ofèlia parlen el seu anglès, un americà. La Maryna no es cansa de parlar la llengua de l’espectacle i ara ja sap dir, amb tots el ressorts que l’expressió comporta allò de: ”the show must go on”.

Anuncis
Estàndard

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s